Діяльність психологічної служби м. Знам’янки.
Головною метою діяльності психологічної служби освіти у нашому місті є забезпечення комфортних умов для пізнавального і особистісного розвитку учнів. Свою діяльність працівники психологічної служби спрямовують на створення психолого-педагогічних середовища, сприятливого для духовного розвитку кожної дитини, її душевного комфорту, який є основою психологічного здоров’я.
Над досягненням цієї мети працюють практичні психологи та соціальні педагоги загальноосвітніх навчальних закладів. Слід зазначити, що спеціалістами на сьогоднішній день забезпечені всі ЗНЗ міста.
Основними видами діяльності психологів та соціальних педагогів є: просвітницька та профілактична робота, психологічне консультування, психодіагностика та психокорекція. Працівники психологічної служби обирають та при необхідності поєднують конкретні види роботи, визначають які з них будуть пріоритетними у залежності від специфіки закладу та проблем, що потребують розв’язання.
Просвітницька діяльність. Необхідність даного виду діяльності пов’язана з тим, що вчителі досить часто спираються на однобічні бачення особливостей своїх учнів, не завжди можуть вплинути на конфліктну ситуацію, що виникла у класному колективі, допомогти батькам у корекції складних взаємовідносин з їх дітьми.
Батьки також часто не мають можливості приділити достатньо уваги вивченню психолого-педагогічної літератури, а складні та конфліктні ситуації з дітьми розв’язують виходячи з власного, не завжди ефективного досвіду, рекомендацій друзів, сусідів, батьків однокласників їх дітей, з якими вони найчастіше спілкуються лише на батьківських зборах. Через відсутність психологічної культури, невміння та небажання поступатися і співчувати, іноді, конфлікти виникають між педагогами та батьками. Тому просвітництво, формування психологічної культури учнів, педагогів та батьків у діяльності практичного психолога та соціального педагога займає дуже важливе місце.
Форми просвітницької діяльності можуть бути різними: лекції, бесіди з усіма учасниками педагогічного процесу, участь у батьківських зборах та відповіді на запитання батьків, підбір літератури, підготовка інформаційних матеріалів та їх видання, уроки психології, консультування тощо.
Психопрофілактична діяльність. Профілактична діяльність шкільного психолога спрямована на попередження виникнення проблем, пов’язаних з навчанням у освітньому закладі, охорону психічного здоров’я учнів, пропаганду здорового способу життя та попередження алкоголізму та наркоманії, інших залежностей та шкідливих звичок серед підлітків, Найважливішими напрямками психопрофілактичної роботи є:
- оцінка психологічних особливостей дитини, що можуть в майбутньому обумовити певні ускладнення у її інтелектуальному і особистісному розвитку;
- розробка розвивальних програм, проведення розвивальних занять з дітьми;
- слідкування за дотриманням у освітньому закладі психологічних умов навчання і виховання, необхідних для нормального психічного розвитку дітей;
- попередження можливих ускладнень у психічному розвитку дітей, пов’язаних з їх переходом у наступну вікову категорію;
- сприяння створенню сприятливого психологічного клімату у дитячому освітньому закладі.
Важлива форма психопрофілактичної роботи – психолого-педагогічний консиліум. Завдання психолога у консиліумі – допомога учителям в оцінці інтелектуального розвитку, особистісних якостей та поведінки школярів, застосування об’єктивних методів у оцінці окремих учнів.
Психологічне консультування. Психологічна консультація призначена для того, щоб допомогти розв’язати конкретні проблеми, з якими до психолога звертаються учителі, батьки та учні.
Найчастіше предметом консультування стають питання готовності дітей до школи, труднощі у засвоєнні знань, відхилення у поведінці учнів . Шкільні психологи консультують також з проблем поганої пам’яті та уваги у дітей, їх підвищеної втомленості або непосидючості, застосування нових методик виправлення відмічених недоліків, вибору майбутньої професії.
До психолога звертаються не тільки педагоги та батьки, учнів, наприклад, турбують питання взаємовідносин з однолітками, з батьками та учителями, питання саморозвитку та самовдосконалення, професійного та особистісного самовизначення.
Консультації шкільного психолога можуть бути індивідуальними або груповими.
Психологічна діагностика. Психологічна діагностика є одним з найголовніших видів діяльності шкільного психолога. Без результатів психодіагностичного обстеження складно на достатньо високому професійному рівні займатися психопрофілактикою, психологічним консультуванням та психологічною корекцією.
Основними завданнями даного виду діяльності шкільного психолога є: визначення особливостей психологічного розвитку дитини та їх готовності до навчання у школі; оцінка відповідності рівня розвитку умінь, навичок, особистісних якостей дітей віковим нормам; виявлення психологічних причин труднощів у навчанні та вихованні окремих учнів; виявлення причин конфліктів у колективі однокласників.
Психологічна діагностика може здійснюватися у формі спостереження, бесіди, аналізу продуктів діяльності, психологічного тестування.
Психологічна корекція. Ця робота спрямована на зниження або усунення відхилень у психологічному розвитку учня, на подолання поганих звичок та девіантних форм поведінки, на формування адекватної життєвої позиції та планів на майбутнє, формування позитивного відношення до здорового способу життя.
На відмінність від психологічного консультування при психологічній корекції роль шкільного психолога є більш активною, направленою на формування нових адекватних способів поведінки у процесі спеціально розроблених тренінгових програм, які включають психологічну та педагогічну складові. Психокорекційна робота з дітьми складається з таких етапів, як діагностика, прогноз подальшого розвитку дитини, створення психолого-педагогічної корекційної програми, виконання психокорекційної програми та аналіз її ефективності.
Корекційна робота шкільного психолога з дітьми часто стикається з медико-психолого-педагогічними проблемами, частина з яких вимагають психотерапевтичної роботи не лише з дітьми, а й з їх батьками.
Для ефективності роботи працівників психологічної служби необхідна активна участь всіх учасників навчально-виховного процесу, тому що тільки об’єднавши зусилля можливо досягти позитивного результату та забезпечити збереження психологічного та соціального здоров’я учнів.
Блог міського методичного об'єднання працівників психологічної служби міста